I’m … and I run to work

IMG_0659Dutch:
Run commuters, je hebt ze in alle soorten en maten. In deze rubriek laten we je kennismaken met enkele renners door middel van vijf vragen. Alle renners komen uit Londen en omstreken en zijn dol op rennen, maar dat is dan ook het enige dat ze allemaal met elkaar gemeen hebben. Vandaag stellen we je voor aan Tim, de eerste mannelijke run commuter in deze rubriek.

Naam: Tim Nicholson
Leeftijd: 28
Baan: grafische designer

1. Waarom en wanneer ben je begonnen met run commuting?
Ongeveer drie jaar geleden begon ik naar mijn werk te rennen. Oorspronkelijk was het mijn bedoeling om op die manier een of twee keer per week extra te rennen, maar toen merkte ik dat ik het heel fijn vindt om vroeg in de morgen te rennen. Voor ik het wist rende ik vier keer per week naar mijn werk en vlak daarna iedere dag.In het begin rende ik vooral omdat het sneller en goedkoper is dan reizen met het openbaar vervoer, maar nu zijn de runs naar mijn werk een essentieel onderdeel geworden van mijn hardlooptraining. Ik ren meestal rustig om te herstellen van een heftige training de avond van tevoren  en af en toe probeer ik juist heel snel te rennen. Soms ren ik zelfs niet rechtstreeks naar mijn werk, maar een stukje om. Op die manier lukt het me om wat extra mijl te rennen per week. Ik geniet simpelweg enorm van het rennen naar mijn werk. De voordelen voor je conditie zijn fantastisch en het voelt heerlijk om ‘s morgens vroeg al meteen de frisse lucht in te stappen.”

2. Hoe vaak ren je gemiddeld per week? En hoe ver?
“Ik probeer tien tot twaalf keer per week te rennen. Bij elkaar is dat ongeveer 55 mijl. Als ik aan het trainen ben voor een halve of hele marathon ren ik langere afstand. Dan ren ik ongeveer zeventig mijl. Binnenkort begin ik te trainen voor de marathon van Londen van 2014. Dan wil ik mijn afstanden opbouwen tot tachtig mijl per week. Dat lukt me alleen maar als ik naar mijn werk blijf rennen.”

3. Wat is je favoriete plek om te hardlopen?
Hampstead Heath is zonder twijfel mijn favoriete plekje. Ik heb geluk dat dit park tussen mijn flat en mijn kantoor ligt. Ik ren er dus bijna iedere morgen doorheen. Dan is het er vrijwel verlaten op enkele renners en mensen die hun hond uitlaten na. Iedereen knikt vriendelijk naar elkaar en zegt ‘goeiemorgen’. Het lijkt net alsof je op het platteland bent als je er rent, maar je kunt steeds toch nog wat stadse geluiden horen. Iedere morgen ren ik Parliament Hill op om te genieten van het mooie uitzicht. Het terrein is best uitdagend en er zijn veel heuvels. Dat vind ik fijn. Het laat me ook een beetje denken aan Yorkshire, waar ik ben opgegroeid. Welk seizoen dan ook, welke weer het dan ook is, Hampstead Heath is dé plek om hard te lopen!”

Het uitzicht vanaf Parliament Hill.

Het uitzicht vanaf Parliament Hill.

4. Welk liedje zorgt ervoor dat je heel snel gaat rennen?
“Ik ren nooit met muziek, want dat vind ik gevaarlijk met al het verkeer om me heen. Soms zitten er liedjes in mijn hoofd als ik ren, maar ik heb niet één specifiek liedje waardoor ik echt snel wordt. ‘No Money’ van Kings of Leon heeft wel een goed tempo. Ik probeer altijd aan dat liedje te denken als ik het tempo een beetje op wil voeren.”

5. Wat is de beste tip die je mensen kunt geven die naar het werk willen rennen?
“Begin rustig aan. Je moet je lichaam de kans bieden om te wennen aan vroeg in de morgen rennen, vooral als de vorige avond ook al hebt gerend. Begin met een paar dagen per week naar je werk rennen en probeer dat dan langzaam uit te breiden. Je kunt ook het beste investeren in een goede hardlooprugzak, die je vast kunt maken om je heupen en borstkas heen. Ik kan echt niet zonder mijn tas. Het is mijn lievelingsvoorwerp.. op mijn schoenen na natuurlijk.”

English:
There are all kinds of run commuters in the UK. In this feature, we will introduce a few runners by asking them five questions. All runners are from London and surrounding areas and love running. That is the only thing they all have in common. Today, we introduce to you Tim, the first male run commuter on our blog.

Name: Tim Nicholson
Age: 28
Job: Graphic designer

1. Why and when did you start run commuting?
“I began running to work about 3 years ago. Initially this was so I could do an extra run or two each week but over time I started to feel more comfortable with the early starts and increased the frequency. Before I knew it I was run commuting four times a week and then every day.

At first I started run commuting because it is faster and cheaper than public transport. These days the runs are no longer about ease of travel or saving money, they are a vital element of my training routine. Most of the time my run commute is now about active recovery from a tough session the evening before and some mornings I’ll run quicker for a threshold workout. I’ve even had mornings where I’ll run a longer route to boost the weekly mileage. The basic truth is that I enjoy it more than anything else. The training benefits are fantastic and getting that much fresh air first thing in the morning is a great feeling.”

2. How many times do you run in an average week? And how many miles?
“I tend to run ten to twelve times a week. This will add up to about 55 miles a week. During specific periods where I’m training for a half or full marathon my mileage each week is higher, around seventy miles. When I start training for London 2014 I’m aiming to build up to 75/80 miles per week. I think the only safe way to achieve this is with steady recovery running in the mornings.”

3. What is your favourite place to run?
Without doubt Hampstead Heath is my favourite place to run. I’m lucky that it is right between my flat and the office, so I get to run through there most mornings. I enjoy it because it has challenging terrain and it’s quite hilly. It also reminds me of Yorkshire, where I grew up. Hampstead Heath is pretty much deserted in the morning and anyone you do see is normally a fellow runner or a dog walker and there’s a lot of ‘good mornings’ and nods to one another. It really does feel much more like the country side than the big city,  but you can always hear the city. Each morning I’ll get to the top of Parliament Hill and get treated to my all time favourite view of London, and it looks slightly different each day. Any season, any weather, Hampstead Heath is the place to run!”

Het uitzicht vanaf Parliament Hill.

The view from Parliament Hill.

4. Which song makes you run really fast?
“I never run with music. I don’t think that’s safe with all the roads I have to cross. Sometimes I have songs stuck in my head as I run, but I can’t think of a particular song that really motivates me to run fast. ‘No Money’ by Kings of Leon has a good tempo to it, though. I’ll often try and think of it, if I’m trying to push the pace a little.”

5. What’s the best tip you can give to people who want to start running to work?
“Start slowly. You have to give your body a chance to adapt to running early, especially if you’ve run the night before. Start off with just a couple of days of run commuting a week and progress fromt here. I’d also highly recommend investing in a proper running bag with straps around the chest and waist. I couldn’t do without my bag. I’t s probably my favourite piece of kit.. after my shoes, of course.”

Leave a comment