‘Beginnen met rennen is altijd een goed idee’

Dutch:
_JG_1419Toen Andrew McDonald meer dan twee jaar geleden een blog begon over running to work, was het fenomeen nog erg onbekend. Er was zelfs nog helemaal niets over te vinden op internet. Tegenwoordig krijgt run commuting een stuk meer aandacht op het web en de site van McDonald doet het ook nog steeds erg goed. Anders dan the Run Commute is ‘running to work’ geen verzamelplek voor renners, maar juist een plek waar beginnende renners tips vandaan kunnen halen. We stelden McDonald enkele vragen over rennen naar je werk.

Waarom ben je begonnen met naar je werk rennen?
“Ik vind het belangrijk om genoeg te bewegen, maar het lukte me maar niet om dat in te passen in mijn leven. ‘s Avonds ben ik meestal moe van de hele dag werken. Ik ben meestal pas om acht uur thuis en dan heb ik geen zin meer om hard te lopen. ‘s Ochtends rennen vind ik daarentegen heerlijk en het leek me fijn om dat te combineren met de reis naar mijn werk. Je wordt meteen lekker wakker en ik kan na het rennen extra goed werken. Ik ben sinds kort verhuisd en ik woon nu een stuk verder van mijn werkplek af. Daarom reis ik nu een stuk met de trein en halverwege de route stap ik uit om verder te rennen. Dat werkt ook prima.”

Waarom besloot je een blog te maken over run commuting?
“Toen ik begon met hardlopen waren er nog geen soortgelijke blogs of sites. Ik ben gewoon begonnen en al doende heb ik allerlei dingen geleerd. Die ervaringen en tips wilde ik graag met anderen delen, zodat zij ook naar hun werk kunnen rennen. Eigenlijk moet je gewoon beginnen en dan wordt het al snel routine. Voor je het weet kun je niet meer zonder.”

amc_+_Gordon1

Heb je het idee dat naar het werk rennen populairder wordt in Londen?
“Ja, er rennen absoluut meer mensen dan een jaar geleden. Dat komt denk ik ook wel door ‘the Run Commute’, artikels in the Guardian over run commuting en de service van Home Run. Het is echt jammer dat Home Run op dit moment geen runs meer organiseert. Het was best populair en het zorgde ervoor dat meer mensen naar hun werk renden. Toch zijn er nog altijd meer mensen die fietsend naar hun werk gaan. Ik hoop dat daar in de komende jaren verandering in komt.”

Hoe vaak per week ren je?
“Meestal drie keer per week. Ik hardloop altijd op maandag, om de week meteen goed te starten. De rest van de week kijk ik wat me het beste uitkomt. Ik zou wel meer kunnen rennen, maar ik wil geen blessures krijgen. Als ik voor een wedstrijd aan het trainen ben ren ik meestal wel een keertje extra per week.”

Doe je vaak mee aan wedstrijden?
“Ik doe iedere maand mee aan een race. Soms zijn dat vijf of tien kilometer-races, maar soms ook halve of hele marathons. Hele marathons kan ik alleen niet te vaak doen. Dat is niet goed voor je lichaam.”

marathon_640

Waar ren je het liefste?
“Ik houd het meeste van trailrunning. In het bos is het zo vredig en stil. Dat is gewoon niet te vergelijken met rennen in de stad, waar je steeds moet oppassen dat niemand je omver rijdt. Ik woon zelf in een bosrijke omgeving en daar maak ik dan ook heel veel gebruik van. Buiten Londen vind ik de Woodlands in Surrey erg mooi om in hard te lopen.”

Is hardlopen belangrijk voor je?
“Absoluut. Hoe vaker je rent, hoe belangrijker het wordt in je leven. Als je pas begint met rennen is het vooral erg zwaar en je moet iedere keer weer op je tanden bijten om een bepaald aantal minuten uit te rennen. Daar moet je gewoon even doorheen en daarna wordt het pas leuk om te rennen. Dan krijg je je eerste runners high en dan kun je hardlopen ook echt gebruiken om te ontstressen. Ik heb het echt nodig om een paar keer per week te rennen.”

Heeft hardlopen je leven veranderd?
“Voordat ik begon met rennen was ik een stuk dikker, ik rookte veel en ik ging veel op stap. Ik leefde kortom hartstikke ongezond en dat is nu wel anders. Als je eenmaal begint met regelmatig rennen, wil je voor de rest ook gezonder leven en goed zorgen voor je lichaam. Ik zie in mijn omgeving ook veel mannen die eerst zoveel mogelijk avonden uit gingen en nu juist helemaal gek zijn op hardlopen. Wat mij betreft is beginnen met rennen altijd een goed idee.”

Op zijn site geeft McDonald allerlei tips over voeding, de beste hardloopkleding en andere spullen die je nodig hebt tijdens het hardlopen en hoe je leuke hardlooproutes kunt vinden. In de volgende blogpost zullen we enkele van deze tips delen en daarnaast ook tips van andere run commuters.

English:
_JG_1419Run commuting was pretty unknown when Andrew McDonald started his ‘running to work’-blog, roughly two years ago. You couldn’t find anything about it on the internet. Nowadays, run commuting is gaining popularity and attention online and Mr. McDonald’s website is booming. ‘Running to work’ isn’t a social hub for runners like the Run Commute, but it’s a place where newbies can read tips. We’ve asked Mr. McDonald a couple of questions about running to work.

Why did you start running to your work?
“I think it’s important to exercise, but I didn’t have enough time for working out. I’m usually exhausted from working all day, so when I’m back home at eight o‘clock in the evening I don’t feel like running anymore. Running in the morning, on the other hand, is fantastic. I’m a lot more active if I run in the morning and I work a lot better. I just moved to another place, so I live a lot further from my office. That’s why I take the train half of the way there and finish my journey by running. That works fine for me too.”

Why did you create a blog about run commuting?
“When I started running to work, there weren’t any similar blogs or websites. I learned a lot of stuff by just doing it. I wanted to share all of those tips and experiences with others, so they can run to their work too. The most important thing is to just start running and in time it will become a habit. Before you know, you can’t live without it anymore.”

amc_+_Gordon1Do you think running to work is getting more popular in London?
“Absolutely. A lot more people have started running in this past year. I think ‘the Run Commute’, articles in the Guardian about run commuting and Home Run’s running service are the main incentive. It’s a shame that Home Run doesn’t organise runs anymore. It was quite popular and it made sure more people could run to their work. But there are still people who bike to work. I hope there will be a shift to running in the next couple of years.”

How often do you run a week?
“Usually three times a week. I always run on Mondays to kick off the week in a good way. The rest of the week I just choose what days suit me best. I could run a lot more, but I don’t want to get injured. If I’m training for a race, I usually run a day extra a week.”

Do you often participate in races?
“Every month. Sometimes I run five or ten mile races, but also half or full marathons. I don’t run full marathons too much. It’s not good for your body.”

marathon_640Where do you like to run?
“I adore trailrunning. It’s so peaceful and quiet in the forest. You just can’t compare it to running in a city where you have to watch out for traffic. I live in a wooded area myself, so I run a lot in the woods. If I’m outside of London, I like to run in Surrey’s Woodlands. They are very pretty too.”

Is running important to you?
“Absolutely. The more you run, the more important it becomes in your life. If you’re a beginner, it’s very hard and you have to push through every time. Running becomes super fun if you can overcome the beginning. Then you’ll get runner’s high and you can use running to de-stress yourself. Running is something I really need.”

Did running change your life?
“Before I started running, I was a lot fatter, I smoked and I went out a lot. In short, I lived a pretty unhealthy life. That’s different now. When you start running regularly, you want to live a healthy life and take care of your body. I have noticed that a lot of men who used to go out like me, are now also running. If you ask me, starting with running is always a good idea.”

Mr. McDonald gives all kinds of tips about nutrition, the best running gear and other stuff you need while running and finding nice running routes on his website. In the next blogpost, we’ll share some of his tips and tips from other run commuters.

Leave a comment