De eindconclusie

late-for-work-running1Twee weken geleden namen we het vliegtuig naar Londen om daar onderzoek te gaan doen naar ‘run commuting’. We hadden ons een beetje ingelezen in dit, voor ons, onbekende fenomeen, maar we wilden het natuurlijk ook zelf zien en horen van mensen. Vandaar dat we allerlei interviews hebben gedaan met verschillende renners. We vertrokken naar Londen met veel vragen. Naar je werk rennen, hoe gaat dat precies? Wat zijn de voor- en nadelen? Is run commuting populair in Londen? Kunnen we het binnenkort ook in Nederland verwachten? Op deze vragen zullen we antwoord geven in dit artikel.

Voordelen
In de voorgaande blogposts hebben we verschillende voordelen van naar je werk rennen belicht.

  • Je rent een paar keer per week en dat is gezond voor je lichaam. De meeste run commuters, zoals Simon Freeman en Andrew McDonald,  zijn op deze manier een stuk fitter geworden.
  • Het is goed voor het milieu. Als je rent stoot je immers een stuk minder CO2 uit, dan wanneer je de auto neemt.
  • Je hebt geen last van files, volgepropte metro’s en rumoerige treinen. In plaats daarvan ren je lekker in de buitenlucht. Dit is de reden waarom veel mensen naar hun werk rennen.
  • Door naar je werk te rennen kun je sporten combineren met een druk leven. Veel commuters zijn rennend even lang onderweg ws_Girl_Running_1680x1050als met de auto of het openbaar vervoer. Ze moeten normaal gesproken bijvoorbeeld overstappen op verschillende metrostations en dat kost tijd. Door naar je werk te rennen, gebruik je deze tijd om te sporten in plaats van maar wat te zitten. Je gebruikt je tijd dus veel efficiënter.
  • Vroeg in de morgen sporten zorgt ervoor dat je meteen goed op gang komt. Je bent helemaal wakker voordat je op je werk aankomt en je blijft de hele dag wat helderder. De meeste mensen werken veel efficiënter als ze hun dag actief beginnen.
  • Fietsend naar je werk gaan heeft dezelfde voordelen als rennend naar je werk gaan. Met hardlopen verbrand je echter een stuk meer calorieën dan met fietsen. Wie af wil vallen, kan dus beter kiezen voor hardlopen in plaats van fietsen.

Nadelen
Dat klinkt allemaal heel mooi en aardig, maar er zijn natuurlijk ook nadelen verbonden aan het rennen.

  • Je moet goed plannen van tevoren. Als je een stapel schone kleren op je werk wilt leggen, moet je bijvoorbeeld zorgen dat je genoeg kleding schoon hebt.
  • Je zweet tijdens het rennen en als er geen douche te vinden is op je werkplek is dat een probleem. Niemand vindt het leuk om stinkend rond te lopen en je collega’s kunnen het waarschijnlijk ook niet waarderen. Je kunt natuurlijk veel deodorant gebruiken, natte babydoekjes en ga zo maar door, maar écht schoon wordt je daar niet van. Dit moet je er dus voor over hebben.
  • Je zult een rugzak of een tasje moeten dragen om je belangrijkste werkspullen in mee te nemen. Sommige mensen vinden het erg vervelend om te rennen met een tas.
  • In het begin kost het meer tijd om te rennen dan met het openbaar vervoer of met de auto te gaan. Je moet dan nog uitzoeken wat de beste route is voor jou en misschien kun je nog niet de hele weg achter elkaar rennen, omdat je nog niet zo fit bent. Dan zul je dus eerder op moeten staan. Na verloop van tijd kost het de meeste renners evenveel tijd om naar het werk te rennen dan op een andere manier te reizen.
  • Het kost je nogal wat als je goede hardloopspullen wilt kopen. Goede, stevige hardloopschoenen van Nike kosten bijvoorbeeld al gauw €100,- en dan ben je er nog lang niet. Deze spullen zijn toch wel noodzakelijk als je vaak rent. Aan de andere kant bespaar je wel weer geld, omdat je niet hoeft te betalen voor het openbaar vervoer of benzine.

Populariteit
Waar we het meest benieuwd naar waren, was of run commuting daadwerkelijk populair is in Londen. Onze interviewkandidaten zijn het er in ieder geval unaniem over eens: naar je werk rennen wordt steeds populairder in Engeland. Volgens Simon Freeman zie je ‘s morgens vroeg een stuk meer mensen naar hun werk rennen dan een jaar geleden. Dat komt waarschijnlijk voornamelijk doordat Ashmei er veel aandacht aan besteedt en ook online wordt er veel over geschreven. Daarnaast zorgde de service van Home Run ervoor dat steeds meer mensen gingen rennen.

1315496790581863

Ook ons viel het op dat er enorm veel mensen hardlopen in Londen. Om de paar meter kom je wel een renner tegen, waar je ook bent. Op de drukke winkelstraten na dan. Toch zijn er nog steeds meer mensen die fietsend naar hun werk gaan in plaats van rennend. Nu is dat nog best gevaarlijk in Londen, maar als het goed is wordt er snel een heel fietspadennetwerk aangelegd door de stad heen. Het stadsbestuur is er nu hard mee bezig om dat te realiseren. In de toekomst zullen dus waarschijnlijk alleen maar meer mensen de fiets gaan nemen in plaats van de auto of het openbaar vervoer. Onze verwachting is dat rennen daarbij een beetje achterblijft, maar we zullen zien de komende jaren.

En Nederland dan?
Als mensen in Engeland naar hun werk rennen, zouden we dat in Nederland ook moeten kunnen. Hier heeft echter vrijwel niemand gehoord van het fenomeen. Iedereen die we de afgelopen tijd erover vertelden, reageerde verbaasd en vragen als ‘hoe neem je je spullen dan mee?’ vlogen ons om de oren. We denken niet dat run commuting populair zal worden in Nederland, zelfs niet als er meer aandacht aan wordt besteed door bijvoorbeeld sportmerken. Wij Nederlanders zijn veel te veel gewend en gehecht aan onze fiets. We hebben dan ook een prachtig netwerk van fietspaden in iedere stad en zelfs in elk klein gehucht.

Een van onze interviewkandidaten vertelde ons dat hij eigenlijk fietsend naar zijn werk wilde gaan, maar een fiets vond hij te duur. Daarom besloot hij maar te gaan rennen. In Nederland gaat dat voor bijna niemand op. Wij krijgen immers al een fiets als we drie jaar oud zijn en als je groeit krijg je een grotere fiets. De meeste Nederlanders hebben sowieso wel een fiets in hun bezit, dus dan is de keuze om op de fiets te stappen richting werk snel gemaakt.

Bovendien hebben we in Nederland geen stad van het formaat ‘Londen’. Alle steden in ons kikkerlandje zijn prima te bereiken met het openbaar vervoer of met de auto. Natuurlijk zijn er hier ook files en tijdens spitsuur is het druk in treinen en bussen, maar dat valt allemaal te bezien als je het gaat vergelijken met Londen. Als je het ons vraagt, gaat run commuting dus geen hit worden in Nederland, hoe jammer we dat ook mogen vinden. We vinden het zelf namelijk een hartstikke leuk initiatief. Laten we hopen dat rennen naar je werk in Engeland, en misschien zelfs andere landen, heel normaal gaat worden.

Leave a comment